Examenvrees 

Examenvrees heeft vaak te maken met een gedachte. De gedachten dat het examen niet goed zal gaan. Door deze negatieve gedachten krijg je een negatief gevoel, bijvoorbeeld je wordt zenuwachtig of je krijgt lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijk, enz. Het gevolg hiervan is dat je minder goed kunt concentreren en nadenken. En daardoor lijkt het examen alleen nog maar moeilijker. 

Enkele negatieve gedachten kunnen zijn:

  • Het zal wel weer een onvoldoende worden
  • Ik ben bang dat ik tijd te kort kom en niet op tijd klaar ben
  • Ik ben bang dat ik niet genoeg geleerd heb.

Het is belangrijk om deze negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten. Door positief te denken voel je jezelf veel rustiger en het gevolg is dan dat je je dan beter kunt concentreren en nadenken zodat je het examen beter kunt maken.

Positieve gedachten kunnen zijn:

  • Ik doe mij best en meer kan ik niet doen. Ik maak eerst de vragen die ik weet, dan heb ik die punten alvast binnen.
  • De surveillant geeft ons voldoende tijd om het examen te maken en als ik rustig blijf kan ik beter nadenken en het examen binnen de vooraf aangegeven tijd afkrijgen.
  • Ik heb voldoende geleerd en er meer dan voldoende tijd aan besteed dus het gaat mij lukken.

Probeer bij jezelf na te gaan welke negatieve gedachten jij hebt, schrijf deze op en ga ze dan omzetten in positieve gedachten. Maak hier even de tijd voor, het kan je heel veel rust en kracht geven. 

Ontspanningsoefening

Als eerste kun je op je ademhaling gaan letten. Natuurlijk, ademen doe je vanzelf , maar tijdens een spannende periode, zoals bij een examen heb je soms een onrustige snelle ademhaling. Deze komt vaak niet verder dan de borst en schouders. Naast de snelheid van de ademhaling is ook de diepte van de ademhaling van invloed. Inademen doe je voortdurend, maar lang niet altijd tot in je buik. Dit kun je controleren door een hand op je buik te leggen en te voelen of bij de inademing de buikwand naar voren gaat. Zo ja, dan lukt de buikademhaling. TOP! Na ademhaling volgt de uitademing. Het werkt ontspannend als je je best doet om langzaam en volledig uit te ademen.

Spierontspanning

De spanning van bijvoorbeeld faalangst kruipt soms ook in je spieren. Als er geen ontspanning intreedt, word je na een tijdje moe van de vastgehouden spanning. Je schouders gaan vastzitten, je benen klemmen stijf op elkaar en je pengreep verhardt. Die starring werkt door op de geest: het is dan moeilijk om door de vrees van mislukking heen te komen.

Het mooie is nu dat je de spierspanning kunt benutten om juist spierontspanning te krijgen. Als je bewust spieren aanspant en dan een paar seconde vasthoudt, kun je ontspanning te weeg brengen door tijdens een uitademing je spieren weer los te laten. Dus je ademt in en spant je spieren aan < deze adem houdt je even vast > dan adem je langzaam uit en laat je je spieren weer los.

Als er genoeg tijd is kun je het hele lichaam doorwerken. Eerst maak je spanning in je handen, dan in je armen, vervolgens in je schouders en dan via rug en billen naar je benen en voeten. Het resultaat is dat je in je hele lichaam ontspanning opwekt. Je voelt je daarna beter in staat aan je examen te werken. Als je spieren moe zijn, ontspant je geest vanzelf!

De GGD heeft er ook over nagedacht om te kijken hoe ze jongeren kunnen helpen met toets- en examenspanningen. Bovenaan de pagina staat een link naar informatie over wat je zou kunnen helpen.

Daarnaast zullen mentoren en experts er vooraf altijd zijn om je succes te wensen, even een babbeltje te maken om je gerust te stellen. Zoek ons ook gewoon even op voor een positieve stimulans en vertrouwen. 

Allen heel veel succes.

 

Contactgegevens

Adres

De Nieuwste School
Sint Josephstraat 106
5017 GK Tilburg

Telefoon & e-mail

Tel. 013 - 5812066
E-mail: info@denieuwsteschool.nl

Belangrijke links

Groep 8
Nieuws

Social media

website is gerealiseerd door Web2Work