Maatwerk

Elke leerling is uniek, jij ook. Daar houden we rekening mee. Want dat betekent dat er verschillen zijn in hoe leerlingen leren. De ene leerling vindt Engels heel makkelijk en gecijferdheid moeilijk en voor de andere is het precies andersom. De ene leerling vindt het fijn als een expert iets uitlegt, en de andere leerling wil het liever zelf uitzoeken. De ene leerling leert sneller, de andere heeft meer tijd nodig én de ene leerling vindt een onderwerp heel interessant, waar de andere helemaal niets aan vindt. Omdat wij willen aansluiten bij jouw leerproces en leerbehoefte bieden we zoveel mogelijk maatwerk.

Hoe werkt maatwerk op De Nieuwste School?

Op de Nieuwste School leren we in een leergemeenschap. We leren samen, van, met en aan elkaar. Binnen die leergemeenschap is veel ruimte voor maatwerk.
Hoe doen we dat?
Allereerst hebben we thema-onderzoek en binnen de onderzoeksuren kun jij je eigen onderzoeks- en leervraag uitwerken. Dat kun je doen op jouw tempo, niveau en jouw manier. Natuurlijk stimuleren we je om de uitdaging uit te gaan en te kiezen voor onderzoeksvragen en -thema’s die je verder brengen.
Daarnaast is het mogelijk om een maatwerkprogramma te krijgen als je voor bepaalde vakken meer of minder tijd nodig hebt. In de examenperiode kun je dan bijvoorbeeld vervroegd examen doen of voor enkele vakken examen doen op een ander niveau.
We hebben hiervoor speciaal een maatwerkcoördinator die samen met jou en je ouders bekijkt hoe jouw programma eruit zou kunnen zien. Natuurlijk moeten we hierbij rekening houden met exameneisen, de leerplicht én wat er binnen de school mogelijk is, maar we doen ons uiterste best om jouw leerroutes zoveel mogelijk passend te laten zijn.