Op De Nieuwste School vinden veel wetenschappelijke onderzoeken plaats vanuit universiteiten.
DNS is een school die op een andere manier werkt dan de meeste andere scholen. Onze werkwijze wordt gekozen omdat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat die manier van werken beter is voor de ontwikkeling van kinderen. Omdat ook wetenschappelijke inzichten veranderen gedurende de tijd, vinden we het van belang dat ons handelen zoveel mogelijk gemonitord wordt door wetenschappelijk onderzoek. De resultaten van deze onderzoeken leiden daar waar nodig tot bijstelling van ons beleid, vervolgonderzoek of tot bijstelling van ons professionele handelen.
Op dit moment zijn de volgende onderzoekers aan de school verbonden:
We horen in oktober/november 2024 of we deel kunnen nemen aan een leertraject vanuit het Kohnstamminstituut i.s.m. de Universiteit van Amsterdam waarmee onderzoek gedaan wordt naar de inzet van heterogene en een verlengde brugklasperiodes tegen kansenongelijkheid. Daarbij ligt niet alleen de focus op óf de lengte en mate van heterogeniteit van de brugperiode een effect heeft op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen, maar ook waarom. Hoe werkt dit en waarom is dit zo?