Protocol digitale media

Digitale media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen en onderwijzend personeel. Het gebruik van digitale media is onderdeel van het gedrag van leerlingen en van medewerkers binnen de school.

Gebruik digitale media

De school hanteert een “thuis of in de kluis beleid” voor het gebruik van mobiele telefoons. Dat betekent dat de mobiele telefoon in de school niet mag worden gebruikt. Wel kan gebruik gemaakt worden van digitale media op de laptop. Digitale media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met elkaar, te experimenteren en grenzen te verleggen. Leerlingen bezitten nagenoeg allemaal een mobiele telefoon en aangenomen kan worden dat ze die buiten school ook gebruiken. De school ziet het als haar taak om leerlingen te begeleiden in het op een verantwoorde wijze om te gaan met het gebruik van digitale media, ook als deze enkel buiten het schoolterrein gebruikt worden. Immers het gebruik ervan brengt ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens.

Richtlijnen

DNS heeft richtlijnen opgesteld voor het gebruik van digitale media op mobiele telefoons en andere (mobiele) devices binnen en buiten de school voor zowel leerlingen als medewerkers. Deze richtlijnen kunnen helpend zijn voor het gesprek op school, in de klas over wat acceptabel is op digitale media (en wat niet).

Onder het gebruik van digitale media verstaan we het gebruik van programma’s/apps waarmee online informatie kan worden opgezocht, gedeeld en gepresenteerd. Denk hierbij aan Facebook, X, Instagram, Tiktok, Signal, Telegram, YouTube, Snapchat, Whatsapp en alle (nieuwe) hiermee vergelijkbare programma’s en apps.
Medewerkers die gebruik willen maken van bepaalde digitale media voor onderwijsdoeleinden en waarbij namen en/of andere gegevens van leerlingen gebruikt worden, laten dit altijd checken door de medewerker ICT die nagaat of er een verwerkersovereenkomst aanwezig is. Als dat niet het geval is dan kan de app niet gebruikt worden.
Communicatie met leerlingen vindt plaats via Microsoft Teams en niet via andere media zoals bijvoorbeeld Whatsapp. In situaties waarin het niet mogelijk is om via Teams te communiceren is Signal een acceptabele optie.
Bij het gebruik van digitale media houdt iedereen zich aan de volgende afspraken:

  • We behandelen elkaar netjes en met respect, en laten iedereen in zijn waarde. Daarom doen we geen dingen die voor iemand anders vervelend zouden kunnen zijn zoals pesten, sexting, stalken, lastigvallen of bedreigen.
  • Zowel voor het plaatsen als het doorsturen van berichten en posts is degene die dat doet verantwoordelijk. Als een bericht niet voldoet aan de hierboven genoemde kenmerken dan zal degene die hiervoor verantwoordelijk is worden aangesproken.
  • We zijn er allemaal verantwoordelijk voor dat we weten hoe de digitale media werken voordat we ze gebruiken. We zorgen ervoor dat onze instellingen goed staan ingesteld en we niet meer informatie delen dan we willen. Op school zal hieraan in lessen aandacht besteed worden.
  • Bij het gebruik van digitale media houden we rekening met de goede naam van de school en iedereen die daarbij betrokken is.
  • We helpen elkaar om verstandig met digitale media om te gaan, we spreken elkaar daarop aan en we vragen of bieden indien nodig hulp aan elkaar.
  • We sturen berichten altijd uit onze eigen naam. We gebruiken dus geen fictieve naam en ook geen anoniem account en we sturen ook geen nepberichten.
  • Het verspreiden van informatie over andere mensen is strafbaar. Dat doen we dus nooit. Ook mag niet zomaar informatie over de school gedeeld worden zonder toestemming van de expert/mentor en/of de (con)rector van de school.
  • Het gebruik van digitale media via het netwerk van de school mag de kwaliteit van het (draadloze) netwerk niet in gevaar brengen of schade aan personen of instellingen veroorzaken.
  • Uiteraard is hacken en proberen om ongeoorloofd toegang te krijgen tot niet-openbare sites of programma’s voor niemand toegestaan.
  • Leerlingen en medewerkers van school communiceren over school-gerelateerde zaken, via Microsoft Teams, outlook en/of Magister met elkaar en gebruiken verder geen andere digitale platforms. In situaties waarin het niet mogelijk is om via Teams te communiceren is Signal een acceptabele optie.
  • Medewerkers bedenken voordat ze een connectie aangaan met leerlingen en/of ouders of deze connectie nodig is voor schoolgerelateerde zaken. Indien dat niet het geval is, is een connectie niet wenselijk.
  • Bij publicatie van beelden van leerlingen en medewerkers volgt de school het beleid zoals verwoord in het hoofdstuk AvG en privacy van de schoolgids.

Alle medewerkers en leerlingen die denken dat er niet correct gehandeld wordt aangaande de digitale media melden dat aan een expert, coach, de conrector of de rector.
Als er wordt geconstateerd dat de afspraken niet worden nageleefd, dan wordt er in lijn met de uitgangspunten van de school gehandeld:

  • Altijd wordt eerst met de betrokkene(n) besproken met als doel dat de betrokkene ervan leert en het gedrag niet meer zal voorkomen.
  • Bij een ernstige overtreding kan de schoolleiding besluiten een maatregel op te leggen die altijd gericht is op het niet meer voorkomen van het gedrag en het bieden van kansen.
  • Als het een minderjarige leerling betreft zal ook altijd contact worden opgenomen met de ouder(s)/verzorger(s) van de leerling.
  • Mocht de overtreding een strafbaar feit betreffen dan zal de schoolleiding altijd contact opnemen met de politie.

Besproken met de MR 27 mei 2025

Instemming MR 23 juni 2025

© 2025 denieuwsteschool.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacy