Wetenschappelijk onderzoek

Op De Nieuwste School vinden veel wetenschappelijke onderzoeken plaats vanuit universiteiten.

Wetenschappelijk onderzoek op De Nieuwste School

DNS is een school die op een andere manier werkt dan de meeste andere scholen. Onze werkwijze wordt gekozen omdat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat die manier van werken beter is voor de ontwikkeling van kinderen. Omdat ook wetenschappelijke inzichten veranderen gedurende de tijd, vinden we het van belang dat ons handelen zoveel mogelijk gemonitord wordt door wetenschappelijk onderzoek. De resultaten van deze onderzoeken leiden daar waar nodig tot bijstelling van ons beleid, vervolgonderzoek of tot bijstelling van ons professionele handelen.

Onderzoeken die nu lopen

Op dit moment zijn de volgende onderzoekers aan de school verbonden:

  • Einde van schooljaar 23-24 hebben Danielle Braun en Ludo van der Gun van de Academie voor organisatiecultuur onderzoek gedaan naar generatieverschillen binnen het team en wat dat betekent voor de organisatiecultuur en het beleid. Dit onderzoek heeft belangrijke input gegeven aan ons HR-beleid. Zie ook deze video.
  • Sinds begin 2024 werken we samen met PARADOx Science, een onderzoeksteam van de Erasmusuniversiteit dat onderzoek doet naar opvoedingssteun. De resultaten van dit onderzoek geven ons input op ons pedagogisch handelen.
  • Bij het vak Duits wordt komend jaar in nauw overleg met Universiteit Utrecht een lessenreeks getest en geëvalueerd die zich richt op “(aan)sprekend literatuuronderwijs bij Duits”. Bij het traject gaat het niet alleen om het inzetten van lesmateriaal en de effecten van de didactiek op spreekprestaties van leerlingen, maar de expert Duits neemt ook deel aan een professionaliseringstraject. De hoofdonderzoeker (Jaron Toonen) komt ook langs op DNS om met leerlingen en docent in gesprek te gaan.
  • Het Kohnstaminstituut, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam doen in gezamenlijkheid een onderzoek naar de opzet van de brede brugklas. Bijna nergens in de wereld worden kinderen zó vroeg aan een vo-niveau toegewezen als in Nederland; op 12-jarige leeftijd. Internationaal onderzoek laat zien dat uitstel van selectie, door heterogene en verlengde brugklassen, positief uitwerkt op kansengelijkheid en schoolloopbaan en in sommige gevallen prestaties. Het is nog onduidelijk welke uitwerking dit heeft het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen en welke rol bepaalde onderliggende mechanismen spelen, zoals de kwaliteit van differentiatie en de objectiviteit van de determinatie (niveaubepaling voor de bovenbouw). Zij onderzoeken deze uitwerking en mechanismen op De Nieuwste School en ontwikkelen samen met ons en andere deelnemende scholen met een heterogene en verlengde brugklas een aanpak voor differentiatie en determinatie.
  • Radboud University voert een onderzoek uit over leesbevordering. In het project Lenzen op leescultuur wordt gedurende vier jaar (1 februari 2026 – 15 april 2030) onderzoek gedaan naar en nascholing verricht rond leesbevorderingspraktijken en leesbeleid op middelbare scholen. Daarbij wordt het volgende onderzocht: de manier waarop docenten en ondersteunend personeel leesbevordering invullen, en hun attitudes daaromtrent; de wijze waarop leerlingen zulke leesbevorderende initiatieven ervaren; de verwachtingen van ouders rondom leesbevordering en leesbeleid en wordt gezocht naar best practices van taalcoördinatoren en andere betrokkenen rondom leesbevordering en leesbeleid.

Wetenschappelijke adviesraad (WAR)

De Nieuwste School (DNS) wil haar professionele handelen toetsen aan wetenschappelijke inzichten. Daarom is in 2024 het initiatief genomen om een wetenschappelijke adviesraad (WAR) in te stellen voor De Nieuwste School. De schoolleiding heeft drie tot vier keer per jaar een bijeenkomst met de leden van de WAR waarin wetenschappers op het terrein van onderwijs en opvoeding zitting hebben. Vanuit hun wetenschappelijke inzichten gaan zij met de schoolleiding in gesprek over de wetenschappelijke onderbouwing van de uitgangspunten en professionele handelwijze van de school. Leden van de wetenschappelijke adviesraad zijn:

  • Petra Poelmans (Lector motiverende leeromgevingen) Hogeschool Rotterdam
  • Marieke Meeuwisse (Professor inclusie en diversiteit) Erasmus Universiteit
  • Loes Keijsers (Professor opvoeding en mentale gezondheid van jongeren) Erasmus Universiteit
  • Anne van Leest (Assistent Professor kansengelijkheid, leerkrachtverwachtingen, determinatie en heterogene brede brugklassen, formatief handelen) Universiteit Utrecht

© 2025 denieuwsteschool.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacy