De kenmerken van ons onderwijs
Het onderwijs op de Nieuwste School heeft de volgende kenmerken:
het gaat uit van de nieuwsgierigheid van de leerling en start vanuit het geheel. Het doen van onderzoek is hierbij een krachtig middel,
het is gericht op zowel de cognitieve, persoonlijke als de sociaal-emotionele ontwikkeling,
het wordt ingevuld vanuit en in relatie met de maatschappelijke context,
het is dialoog-gestuurd,
het is gericht op samenwerken én op individuele prestaties,
het leert de leerling regie te nemen op het eigen leerproces en het maken van keuzes,
het geeft de leerling inzicht in het eigen leerproces en in de eigen leerprestatie zodat de leerling verder kan,
het stimuleert de reflectie bij leerlingen,
het leert de leerling verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen.
Dat doen we met als doel dat leerlingen leren:
ingewikkelde (toekomstige) problemen aan te pakken en op te lossen in samenwerking met anderen,
vanuit verschillende invalshoeken denken en redeneren en opgedane kennis wendbaar toe te passen,
reflecteren op zichzelf in de context van hun bestaan,
zich te ontwikkelen tot een jongvolwassene, die oog heeft voor andere mensen en de samenleving,
zelfstandig doordachte keuzes te maken en deze te verantwoorden,
samenwerken met anderen.
