Burgerschap & internationalisering

Burgerschapsvorming neemt een belangrijke plaats in op De Nieuwste School. Burgerschapsvorming gaat over hoe je als mensen in onze samenleving met elkaar omgaat. Dat je respect hebt voor elkaar, ook als je niet altijd hetzelfde over bepaalde dingen denkt, dat je begrip hebt voor andere standpunten en dat je leert over jezelf en hoe jij je verhoudt tot andere mensen en culturen.

De blik naar buiten

Burgerschap gaat ook over hoe wij ons als samenleving ontwikkelen, over solidariteit en over samen proberen te zorgen voor een mooie wereld. Burgerschap betekent dat je ook leert om verder te kijken dan je eigen wereld. De blik naar buiten te richten. Dat doen we op DNS door de buitenwereld binnen te halen door gastlessen, opdrachten in de omgeving, stages, (internationale) uitwisselingen en ervaringslessen buiten de school.

Verwonder je in Europa

We streven ernaar om alle leerlingen die op De Nieuwst School zitten ten minste één keer de kans te geven om aan een uitwisseling mee te doen. Je verdiepen in andere landen en culturen zorgt voor meer begrip voor andere, ook in je directe omgeving en zorgt ervoor dat je ook weer met andere ogen kijkt naar wat je zelf normaal vindt.

Het meedoen aan een uitwisseling met een van onze partnerscholen in Europa brengt je van alles:

• Je krijgt internationale contacten, soms zelfs vrienden voor het leven.
  • Je maakt een andere cultuur van dichtbij mee.
  • Wat je eerst altijd normaal vond, vind je na een uitwisseling misschien wel bijzonder.
  • Je verbetert je Engels flink door het veel te gebruiken.
  • Je krijgt meer begrip voor mensen die net wat anders denken over dingen dan jijzelf.

Internationaliseringsmogelijkheden

We hebben op school verschillende mogelijkheden om te groeien in internationalisering.

• Projecten in de lessen
  • Groepsuitwisselingen met
    • Berlijn (Duitsland)
    • Vejle (Denemarken)
    • Marktbreit (Duitsland)
    • Mataró (Spanje)
    • Madrid (Spanje)
  • Individuele uitwisselingen met één van onze partnerscholen
  • Reizen in leerjaar 4

Bij een groepsuitwisseling ga je met een hele groep leerlingen (15 – 25 leerlingen) een week naar een partnerschool, verblijf je in het gezin van je buitenlandse buddy en ga je overdag met de hele groep allerlei activiteiten doen om de cultuur en het land beter te leren kennen. De leerlingen van de partnerschool komen in een andere week bij ons op bezoek. Dan heb je zelf dus een week een gast in huis en zijn er de hele week activiteiten om de bezoekers Nederland te laten leren kennen.

Elke uitwisseling kiest ook een Sustainable Development Goal van de VN om in de uitwisseling centraal te stellen. Het ontdekken van een andere cultuur gaat goed samen met bewustwording en nadenken over oplossingen voor problemen in de wereld!

Bij een individuele uitwisseling ga je (zonder begeleiding) een paar weken naar school op een van onze partnerscholen. Je volgt daar een deel van de lessen, maar werkt ook aan je schoolwerk van DNS om bij te blijven. Je verblijft bij een leerling van de partnerschool thuis. Daarnaast ga je natuurlijk de omgeving verkennen en leer je de cultuur kennen.

De reizen in leerjaar 4 zijn reizen onder begeleiding van onze eigen collega’s. Hierbij bezoeken we geen partnerschool maar hebben we als doel om een bepaald land te leren kennen (zoals Bosnië), of samen een bepaalde sportactiviteit te doen (zoals surfen, skiën of snowboarden).

Financiering

De uitwisselingen kunnen we allemaal financieren uit onze Erasmus Accreditatie! Sinds 2022 hebben we deze accreditatie vanuit de Europese Unie, die ervoor zorgt dat we onze internationaliseringplannen voor alle leerlingen mogelijk kunnen maken.

De reizen vallen hier niet onder, dus daarvoor vragen we wel een bijdrage (€500,-).

Partnerscholen

Een lijst van alle scholen waar we contacten hebben:

• Vejle Midtbyskole (Vejle, Denemarken)
  • Gymnasium Marktbreit (Marktbreit, Duitsland)
  • Rueckert Gymnasium Berlin (Berlijn, Duitsland)
  • Realschule Broich (Mülheim, Duitsland)
  • Emanuel-Felke-Gymnasium (Bad Sobernheim, Duitsland)
  • Escola GEM (Matáro, Spanje)
  • Colegio Sagrada Familia de Urgel (Madrid, Spanje)
  • Bolu Sosyal Bilimler Lisesi (Bolu, Türkiye)
  • Bornova Anadolu Lisesi (Izmir, Türkiye)
  • Kaposvari SZC Eotvos Lorand Muszaki Technikum es Kollegium (Kaposvár, Hongarije)